Blog

Jak reagować na niepochlebne komentarze o pracodawcach

Jednym z pierwszych kroków kandydatów po znalezieniu interesującego dla nich ogłoszenia o pracę jest sprawdzenie komentarzy dotyczących firmy. Stąd częsta sytuacja: w krytycznym momencie trwa nerwowa wymiana zdań pomiędzy działami komunikacji i HR, kiedy ktoś (czasem, o zgrozo, ktoś z zarządu) natrafi na negatywną wypowiedź odnośnie do firmy. Jak więc postępować z negatywnymi komentarzami?

shutterstock_137938589_prev
Czytaj dalej

Speed recruitment – szybka randka z rekruterem

Czy da się w czasie jednego spotkania wystarczająco poznać i zrekrutować kandydata? Odkryć wszystkie jego mocne i słabe strony, sprawdzić dopasowanie do zespołu, nie mówiąc o sprawdzeniu konkretnej wiedzy czy zdolności językowych? Czy organizacja tzw. szybkiej rekrutacji lub udział w takim projekcie mogą zaszkodzić wizerunkowi pracodawcy? A może mu pomóc?

Diem (2)
Czytaj dalej

Błysk flesza na targach

W minionym tygodniu miałam okazję być na Absolvent Talent Days w Warszawie. Ponad 100 firm mających swoje stoiska na dwóch poziomach, pracodawcy z wielu branż, zabudowy targowe do wyboru, do koloru, pełen wachlarz dodatkowych atrakcji. Dokładając do tego wielu odwiedzających targi i wąskie przejścia między stoiskami, nie sposób było wszystkiemu przyjrzeć się dokładnie. Ale jedną rzecz dojrzałam. W zasadzie to dojrzałam ją aż 8 (słownie osiem) razy!

Fotobudka
Czytaj dalej

Employer Branding Masterclass by Brett Minchington – główne wnioski

Brett Minchington – znany EB-owiec, CEO Employer Branding International (EBI), Australijczyk, który prowadził szkolenia z budowania wizerunku pracodawcy w kilkudziesięciu krajach na całym świecie. Jego artykuły i wypowiedzi pojawiają się w internecie od kilku lat. Ubiegłotygodniowy Employer Branding Masterclass w Bratysławie, który poprowadził Brett, był pierwszą okazją, żebym zobaczyła go na żywo.

Jadąc na konferencję, byłam ciekawa zarówno samego Bretta, ale także tego, jak wygląda rynek EB na Słowacji. Poniżej główne wnioski z prezentacji oraz wrażenia z całego dnia.

EmployerBranding_foto_mm
Czytaj dalej

Poczuj miętę! Czyli o tym, jak promujemy Capgemini

Niezbyt często piszemy na blogu o naszych kampaniach, ale ta jest wyjątkowa. Dla Capgemini zaplanowaliśmy i realizujemy kampanię “Poczuj miętę”, w której pierwszy raz w Polsce w działaniach employer branding wykorzystujemy aroma marketing. Jeśli śledzicie nasze media społecznościowe, widzieliście już pewnie krzaczki mięty na stoisku firmy choćby na Katowice Business Run, albo „miętowe” zdjęcia pracowników Capgemini (i nasze MJCC-owe też :)). Wszystko to działo się w czasie wewnętrznego etapu akcji, która właśnie weszła w kolejną fazę – tę skierowaną do kandydatów na zewnętrznym rynku pracy.

W tej części kampanii działamy na zmysły kandydatów. Miętę mogą zobaczyć, wąchać i… zjadać. Są krzaczki mięty na stoiskach na targach pracy, są miętowe lemoniady i cukierki, są wreszcie pachnące miętą nośniki outdoorowe. Jest też duża radość, bo miętowa kampania pięknie się rozniosła w mediach, na Insta i FB, a targowe doniczki z miętą rozdawane po zakończeniu targów uczestnikom kilkoro MJCC-owców widziało później w autobusach i tramwajach. Słowem: dzieje się, a to jeszcze nie koniec!

Nie piszę tego jednak, żeby pokazać, jaką fajną kampanię wymyśliliśmy. Chcę odpowiedzieć na pytanie (zadane nam przez zaprzyjaźnionego EB-owca), jak to się dzieje, że z niektórymi klientami takie rzeczy da się zrobić, a z niektórymi jest o to trudno. Bo to jest tak:

Zaufanie

Pracując z agencją, zaufaj jej. Po to ją zatrudniasz, żeby mieć do dyspozycji ludzi, którzy znają się na swojej robocie, mają doświadczenie pozwalające stwierdzić, co zadziała, a co nie. Pozwól agencji pracować – jeśli jest dobra, na projekcie zależy jej najpewniej tak samo, jak tobie. Jeśli nie ufasz swoim konsultantom, zwolnij ich i poszukaj innej agencji; w przeciwnym razie obie strony będą się męczyć.

Otwartość

Niektóre pomysły pokochasz od razu, do niektórych nie będziesz mieć na początku przekonania. Nie trzymaj się kurczowo tego, co znasz, i tego, do czego nie trzeba cię przekonywać. Czasami coś, co na pierwszy rzut oka wydało ci się dziwne, bez związku z firmą, może się okazać strzałem w dziesiątkę. Warto ryzykować, warto sprawdzać nowe kanały i sposoby dotarcia do kandydatów, warto czasami zdać się na intuicję.

Współpraca

Dobrze, powiedzmy to sobie szczerze: nawet najlepsza agencja nie zrobi świetnego projektu bez partnerskiej współpracy z klientem. Tak, możemy przejąć wiele obowiązków, na które wam brakuje czasu; tak, dużo możemy sami. Ale nie znamy twojej firmy tak dobrze jak ty. Jeśli nie mamy ważnych informacji, nie możemy skonsultować pomysłów albo szybko ich zaakceptować, pogódź się z tym, że pewnych rzeczy (np. działań z kategorii real time albo niektórych artykułów w mediach) po prostu nie da się zrobić.

Fokus

Każdy projekt to masa szczegółów. Tak, są ważne. Ale najważniejsze jest to, żeby nie stracić z oczu całego obrazu. Skup się na tym, co jest naprawdę istotne dla sukcesu działań. Jeśli kusi cię, żeby tygodniami rozważać, czy logo lepiej jest przesunąć o 3 mm w lewo czy jednak w prawo, albo czy nie lepiej wygladałby niebieski jaśniejszy o pół tonu, najprawdopodobniej w ogóle nie ruszysz z miejsca. Done is better than perfect – i czasami warto sobie o tym przypomnieć :)

poczujmiete
Czytaj dalej

Talent Connect Londyn 2015 – nasze wrażenia

#Connect #Inspire #Transform – pod tymi trzema hasłami odbyła się w ubiegłym tygodniu europejska edycja konferencji Talent Connect organizowanej przez LinkedIn. Dwa dni, kilka sesji plenarnych, trzy ścieżki (oddzielna dla każdego z trzech haseł), sporo inspiracji i dużo rozmów kuluarowych. Tak było. Główne wnioski i tematy?

Talent Connect
Czytaj dalej

Hashtagami jesień się zaczyna…

Rozpoczęcie kolejnego roku akademickiego za nami. Pracodawcy tłumnie ruszyli na uczelnie. Gdybym miał w jednym zdaniu podsumować to, co wydarzyło się przez ostatni miesiąc, to byłaby to właśnie tytułowa parafraza słów piosenki Czesława Niemena.

Hashtagami jesień się zaczyna
Czytaj dalej

5 kampanii sprzed lat, które się nie zestarzały

Na dworze zimno i mokro, a dni stają się coraz krótsze. Jesienna nostalgia zachęciła mnie do podróży w przeszłość i do powrotu w pamięci do tego, co działo się w polskim EB wiele lat temu. Przewertowałem licznie zgromadzone u nas materiały archiwalne; nie chciałem się cofać o 3 czy 5 lat, bo w kontekście EB w Polsce nie są to przecież czasy tak odległe i przynajmniej spora część z nas (zarówno specjalistów, jak i konsultantów ;)), te czasy pamięta. Dlatego zabrałem się za lekturę naszych najstarszych materiałów, czyli tych z początku lat dwutysięcznych.

PwC 1
Czytaj dalej

Mierzymy zaangażowanie pracowników! Ale co dalej?

Niedawno mieliśmy okazję zapoznać się z raportem ABSL „Jak wspierać zaangażowanie w pracę wśród pracowników sektora nowoczesnych usług biznesowych?” [link], jednak opublikowane dane przedstawiają to, skądinąd bardzo ciekawe, zagadnienie dość powierzchownie. W raporcie zabrakło przede wszystkim porównania z innymi branżami; cóż, może kiedyś doczekamy się i takich danych. Po jego lekturze – już patrząc na temat szerzej – zaczęłam zastanawiać się, co powinniśmy robić z wynikami badań zaangażowania w organizacjach. Czy firmy w pełni wykorzystują otrzymane dzięki nim dane?

shutterstock_11597569_prev
Czytaj dalej

Czy employer branding się opłaca?

Prowadząc szkolenia z budowania marki pracodawcy, wiele razy musieliśmy odpowiadać na pytanie, jak to właściwie jest z tymi korzyściami z EB. Da się je wyliczyć czy nie? Jak pokazać szefowi, że aktywności employer brandingowe naprawdę się opłacają? Czy jest jakiś materiał, który można wziąć ze sobą „na zarząd”, żeby ułatwić sobie walkę o budżet?

ROI employer branding
Czytaj dalej